حجامت و انتقال خون دو مقوله ی جدای از هم

همواره، مراجعه کنندگان عمل حجامت بیان می کنند:آیا بهتر نیست به جای حجامت ، به بانک خون رفته  وخون اهدا کنیم؟                        

قبل از بیان توضیحات کافی، باید به سوالات زیر پاسخ گفت،چرا که پاسخ ها ،خود کلید سوالات خواهد بود.

1-حجامت از چه زمانی انجام می شده است؟

2-حجامت به چه منظوری و توسط چه کسی  انجام می شده است؟

3-انتقال  خون یا  بانک خون از چه زمانی  و به چه منظوری  بوجود آمده است؟

با مطالعه متن پی خواهید برد که حجامت از زمان های بسیار دور توسط پزشکان به منظور کار پیشگیرانه و یا درمانی (فرد حجامت شونده درمان می شود)انجام می شد ،در صورتی که انتقال خون (خون گیری از ورید) در طی قرن اخیر  به منظور ذخیره کردن خون و کمک کردن به دیگران (کسانی که به هر دلیلی به خون نیاز دارند)بوجود آمده است.

(توجه داشته باشید که علم فصد نیز مقوله دیگری است که اساساً با انتقال خون خیلی فرق دارد.)

افراد زیادی در طی سالیان اخیر علیه حجامت سخن گفته اند عده ای گفته اند که حجامت یک امر اعتقادی است و چون سنت درمانی اسلام است نیاز به تحقیق و بررسی علمی ندارد و در سوی دیگر   عده ای مخالفت را بدانجا رسانیده اند که می گویند؛ چون حجامت از آن طرف مرز نیامده و جایگاهی در طب رایج ندارد ، اصلاً نباید مورد دقت و بررسی قرار گیرد . بنابراین حجامت نیز مثل برخی مباحث دیگر گرفتار دینداران متحجر که بد دفاع می کنند و روشنفکران بی دین که اصلاً دفاع نمی کنند، شده است . به نظر می رسد برای رسیدن به قضاوت صحیح چاره ای نداریم جز این که از سیر تاریخی حجامت و جایگاه آن در گذشته اطلاع پیدا کرده و در قدم بعد به بررسی اثرات درمانی آن، بر اساس اصول علمی امروز بپردازیم .                                                                                                                          

 

جایگاه  قانونی  موسسه تحقیقات حجامت ایران

 

         موسسه تحقیقات حجامت ایران در سال 1365 با انگیزه  یافتن یک روش درمانی موافق با فرهنگ اسلامی و بدون عوارض جانبی و فراگیر تشکیل شد تا بتواند بخش عمده ای از مشکلات درمانی مسلمانان جهان را با سنت الهی حجامت درمان کند . تحقیق در خصوص حجامت که با ورود فرهنگ طب کلاسیک از ردیف درمان های جوامع اسلامی خارج گردیده بود . شروع و علی رغم جو فرهنگی و اجرائی نامناسب ، اطلاعات راجع به حجامت و طب اسلامی ساماندهی شد و پس از طی مراحل مقدماتی پژوهش و تحقیق در سال 1369 موسسه تحقیقات حجامت ایران به ثبت رسید . در سال 1380 طبق رأی شورای محترم نگهبان قانون اساسی و دیوان عدالت اداری حجامت دارای جایگاه رسمی و قانونی در نظام درمانی و بهداشتی کشور شد.

       این موسسه با داشتن بیش از 2000نفر پزشک عضو رسمی در سراسر ایران و برخی کشورهای جهان ضمن انجام طرح های پژوهشی در خصوص حجامت ، عهده دار انجام  عمل حجامت در کشور می باشد.

       اعضای هیات علمی و مشاوران موسسه تحقیقات حجامت ایران شامل هفتاد نفر از پزشکان و محققان در رشته های مختلف پزشکی ، روانپزشکی ، بهداشت و تغذیه ، زیست شناسی ، علوم پایه ، گیاه شناسی ، داروسازی و علوم اسلامی می باشند.

 

            چکیده فعالیت های موسسه

 

1ـ برگزاری دوره های تخصصی آموزشی ، ویژه پزشکان ( شامل تدریس مبانی طب سنتی و طب سنتی و طب اسلامی ، شناخت طبایع و مزاجها ، کاربرد حجامت در درمان بیماری ها ، گیاهان دارویی ، تغذیه و...)

2ـ برگزاری دوره های عمومی آموزشی ویژه عامه مردم، جهت آشنائی با طب اسلامی و حجامت .

3- اجرای طرح پژوهشی و تحقیقاتی در خصوص حجامت در مراکز علمی و درمانی .

4- ارائه مقالات علمی ، چاپ جزوات و تألیف کتب مختلف پیرامون مباحث طب اسلامی و حجامت .

5- برگزاری همایش ماهانه با حضور پزشکان و صاحبنظران از سراسر کشور پیرامون حجامت .

6- تدوین مبانی تشخیص و درمان بیماری ها به وسیله حجامت و رفتارهای درمانی .

7- هماهنگی اجرائی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جهت پایه ریزی       قانونمندی های مناسب برای تبیین جایگاه حجامت و طب اسلامی در نظام پهداشتی و درمانی کشور.

 

             حجامت یعنی چه ؟

حجامت اصطلاحاً به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت  پیشگیری ویا درمان بعضی از      بیماری ها به کار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله می باشد و به عنوان یک سنت الهی در روایات و سیره پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام مطرح گردیده و جزء احکام امضایی اسلام است و در طب سنتی نیز به عنوان رکن درمان به حساب می آید . در زبان علمی از حجامت با عنوان زیر یاد        می شود:

(Scarification , Wet cupping , Bloodletting , Dry cupping)

ا لبته  با توجه به مفاهیمی که از دیدگاه اسلام به دست می آید واژه های نامبرده کامل نیستند.

 

 

 

             روش انجام حجامت چگونه است ؟

      پس از معاینه و اخذ شرح حال بیمار ، موضعی که برای حجامت تعیین شده است، ضد عفونی گشته سپس با لیوان حجامت که به صورت یک بار مصرف ساخته شده است به مدت چند دقیقه بادکش        می شود . بعد از ایجاد انبساط به وسیله تیغ یک بار مصرف و استریل جراحی ، چند خراش سطحی ایجاد می گردد. آنگاه به تناسب وضعیت جسمی ، بالینی و عروقی بیمار ، در سه الی پنج مرحله از وی خون گرفته می شود . این عملیات مجموعاً در مدتی حدود 15 دقیقه انجام می شود که خون گرفته شده حداکثر به 50 تا 70 سی سی بالغ می گردد. در حجامت خشک مرحله خون گیری انجام نمی شود.

 

            حجامت تا چه حد جنبه علمی دارد؟

تلاش علمی برای توجیه حجامت در جهان شروع شده است و تألیفاتی نیز در این زمینه منتشر گردیده است.کتاب« حجامت یک روش درمانی آزموده شده » حاصل پژوهشی است که آقای دکتر« یوهان آبله » در کشور آلمان انجام داده است. کتاب (Cupping Therapy) حاصل مطالعات آقای دکترHkay Chirali  است که درکشور آمریکا انجام شده است . مرکز تحقیقات طب در ایالت نیویورک نیز مشغول فعالیت درخصوص حجامت است.

در کشور چین پیرامون مکانیسم اثر و کاربرد حجامت گرم و حشک مطالعاتی صورت گرفته است . در کشور مصر پزشکان متخصص تحقیقاتی را پیرامون اثر حجامت بر بیماری های گوناگون منتشر       ساخته اند. جمعی از پزشکان سوریه تحقیقاتی را پیرامون حجامت شروع کرده و گزارش اول آنان در کتاب «دواء العجب» منتشر گرده است .

در دانشگاه شهید بهشتی ایران هم در سال های 71و 72 چند طرح پژوهشی پیرامون حجامت اجراء گردیده است ؛ از جمله « مقایسه خون ورید و خون حجامت از نظر فاکتورهای بیوشیمیایی » . « مقایسه مواضع حجامت با مسیر مریدیان های طب سوزنی ». « بررسی تآثیر حجامت بر بیماری های عصبی و سر دردهای میگرنی ». « بررسی اثر حجامت بر سروتین خون» نیز پژوهش دیگری است که در دانشگاه تهران در شرف انجام است و گزارش اولیه آن در پنجمین کنفرانس بین المللی طب اسلامی در هندوستان در سال 1999 ارائه گردیده است . « بررسی نقش حجامت بر سیستم ایمنی » مطالعه ای است که در موسسه تحقیقات حجامت ایران صورت گرفته است و همچنین « مطالعه نقش حجامت بر نتظیم کلسترول خون » تحقیق دیگری است که در سال 1381 در موسسه انجام گرفته است .

    در دانشگاه های کشور موضوعات متعددی به صورت پایان نامه دکترا تدوین شده است . پزشکان و محققان عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران نیز در تیم های گوناگون پژوهشی سازماندهی شده و درمان بیماری های مختلف را با روش حجامت مورد تحقیق قرار داده اند و در این زمینه اطلاعات ارزشمندی را به دست آورده اند ، گزارش اولیه این تحقیقات در بیش از 40 مقاله تدوین و در موسسه قابل ارائه می باشد.

 

             آیا همه پزشکان ، حجامت را به بیماران توصیه می کنند؟

خیر ، اطلاعات پیرامون حجامت در جامعه پزشکی محدود است . به طور کلی در دانشکده های پزشکی ایران این موضوع تدریس نی شود، فقط در برخی از دانشگاه های آمریکا ، انگلیس ، آلمان و چین این موضوع به شکل کلاسیک تدریس می شود.

طبیعی است که وقتی پزشکان ما از ویژگیهای درمانی حجامت بی اطلاع هسنتد، هه اقدام به این عمل نمی کنند. از سوی دیگر ایده هایی که مطرح گرده است بسیار جدید است و بیش از پانزده سال از عمر آن نمی گذرد.

    حجامت در درمان چه بیماری هایی به کار می رود؟

در منابع طب اسلامی و طب سنتی ، حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر گردیده است و بیماری های گوناگون را درمان می کند و به صورت اختصاصی در منابع طب اسلامی به شکل پیشگرانه درمان همه بیماری شمرده شده است . موسسه تحقیقات حجامت ایران و شعب مختلف آن طی پژوهش های مستمر بر روی بیش از پانصد هزار بیمار ، تعداد 70 نوع بیماری را درمان نموده اند که تعدادی از آنها به قرار زیر می باشد: افزایش کلسترول و تری گلیسیرید ، دیابت غیر وابسته به انسولین ، اوره بالا ، فشار خون بالا و فشار خون پایین ، غلظت خون بالا ، سرماخوردگی مکرر، آنمی ( کم خونی ) سرخجه ، آبله مرغان ، سرخک ، زونا، ایکتر فیزیولوژیک نوزادان ، پروستات ، دیسمنوره ، الیگومنوره ، آمنوره هیپو منوره ، هیرسو تیسم ( پرموئی ) ، برخی از انواع ناباروری زنان ، کیست تخمدان ، فیبروم رحمی ، ویار حاملگی ، مسمومیت غذایی و داروئی ، سر درد میگرنی تصلب شرایین ، اعتیاد به مواد مخدر ، هیپر تیروئیدی ، هموروئید، افسردگی ، سنگینی سر ، اسپاسم عضلانی ، کاهش رشد و کوتاهی قد، لاغری ، واریس ، کمر درد، آرتروزها ، آکنه و بثوران پوستی ، کهیر ، آفت دهان ، ریزش مو ، گر گرفتن بدن ، اپیستاکسی مکرر.

          آیا استفاده از فواید حجامت تنها برای درمان بیماری هاست ؟

         بیشترین کاربرد انواع حجامت در بعد پیشگیری از بیماری هاست و با مکانیسم های مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی ، تنظیم ترکیبات بیوشیمی و هورمونی خون و تنظیم سیستم ایمنی ، تنظیم ترکیبات بیوشیمی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار ( سمپاتیک و پاراسمپاتیک) موجب پیشگیری است و جزو بهداشت پیشگیری طب اسلامی محسوب می شود.

 

 

آیا حجامت برای اطفال و نوجوانان نیز توصیه می شود؟

بلی . آثار و نتایج و فواید حجامت در نوزادان و اطفال و نوجوانان فراوان است که به برخی از آنان اشاره می شود.

افزایش قد و وزن و جهش رشد اطفال 

افزایش اشتها

افزایش مقاومت اطفال نسبت به بیماری ها و کاهش سرماخوردگی ها و بیماری های پس از حجامت

اختلالات رفتاری و ناهنجاری های عصبی کودکان

بیش از 43 نوع بیماری اختصاصی در اطفال با حجامت قابل درمان است و نیز حجامت تاثیر وهای در شادابی پوست و مو و افزایش هوش و حافظه اطفال و نوجوانان دارد.

حجامت نسبت به سایر روشهای درمانی متداول چه مزیت هایی دارد؟

به طور کلی حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است و اگر به صورت تخصصی از آن استفاده شود برتری های فراوانی نسبت به روش های درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی و جراحی دارد. مزیت های درمان با حجامت را می توان به طور خلاصه بدین شرح بیان کرد:

حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است .

حجامت برای کلیه سنین کاربرد دارد.

حجامت با حداقل توان فنی و تجهیزات اجرایی می تواند بیماری های سخت و مزمن را درمان کند.

حجامت هیچ گونه وابستگی فنی ، علمی و ابزاری به خارج از کشور را ندارد.

در حجامت فاکتورهای مداخله گر وجود ندارد و یک رفتار کامل موجب درمان می شود.

 حجامت چون یک دستور دینی است ، توان جلب روانی ( سایکوتیک) در آن بالاست و ازاین طریق علاوه بر افزایش سطح درمان پذیری ، موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان به خداوند تبارک و تعالی می شود.

 

بیماران جهت انجام حجامت باید به چه اشخاص و یا مراکزی مراجعه کنند؟

حجامت یک روش درمان پیچیده و دارای ظرافت گوناگون می باشد که تجویز و اجرای آن باید زیر نظر پزشکان آموزش دیده عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران و آشنا به مبانی طب سنتی و طب اسلامی می باشد. این پزشکان همچنین باید پروانه حجامت مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را دارا باشند و در دوره های بازآموزی موسسه نیز به صورت دائم شرکت نمایند تا از یافته های علمی جدید حجامت بهره مند گردند.

 

  جایگاه حجامت در طب سنتی کجاست ؟

تمامی بزرگان طب سنتی ایران از حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمانی ذکر کرده اند . محمد ذکریای رازی در کتاب «الحاوی» شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کتاب « قانون در طب » سید اسماعیل جرجانی در کتاب « ذخیره خوارزمشاهی » و عقیلی خراسانی در کتاب « خلاصه الحکمه فی مجمع   الجوامع » به شیوه گسترده ای پیرامون حجامت و کاربرد آن در درمان صحبت کرده اند و از حجامت برای درمان بیماریه های پوستی بهره می گرفته اند . در طب اسلامی و منابع مذهبی نیز توصیه های فراوانی به انجام حجامت شده است .

رسول اکرم ( صل ا... علیه واله و سلم ) و ائمه اطهار علیهم السلام خود حجامت می کرده اند و روش انجام آن را بیان فرموده اند و ویژگی درمانی آن را برشمرده اند . در این زمینه بیش از پانصد روایت مطرح است که در کتاب «حجامت از دیدگاه اسلام » جمع آوری شده است . یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر روایی ذکر شده و در ذیل آیه یک سوره مبارکه اسری در تفسیر المیزان و برخی از تفاسیر دیگر آمده است ، حدیث زیر می باشد:

حضرت رسول اکرم ( صل ا... علیه و آله و سلم ) می فرمایند:

« در شب معراج وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر این که گفتند یا محمدا حجامت کن و امت را به حجامت کردن امر بفرما .»

همچنین در مورد ویژگی درمان حجامت حضرت رسول اکرم (صل ا... علیه وآله و سلم ) می فرمایند: «حجامت درمان همه بیماری هاست. » 

 

 

 

انتقال خون

تحولات شگرفی که در طی قرن بیستم در علم پزشکی رخ داد، در برخی از شاخه های این رشته چشمگیرتر بود . از جمله دانش انتقال خون که در ابتدای قرن، وجود خارجی نداشت در سال های پایانی به صورت مجموعه عظیمی از علوم پیوسته به هم در آمده و شاید هیچ یک از رشته های دیگر دانش پزشکی وجود نداشته باشند ،که در تماس با این علم نبوده و یا از دست آورده های آن بی بهره باشند .
در ابتدای قرن،گروه های خونی، مواد ضد انعقاد و وسایل اولیه تزریق کشف و ساخته شدند. در اواسط قرن، گروه های خونی فرعی و سپس بیماری های متعددی که از راه انتقال خون گسترش می یافتند ،شناخته شدند . و به تبع آن تلاش های روز افزون برای مهار این بیماری ها و سایر عوارض تزریق خون شروع گردید .
در حال حاضر به علت گسترش شهر نشینی ، شیوع حوادث و سوانح،  افزایش چشمگیری یافته و افزایش طول عمر بشر، بیماری های کهنسالی از جمله بیماری های مزمن و کم خونی همراه این      بیماری ها را رواج داده است و بیماری های ارثی همراه کم خونی ها مثل تالاسمی و … تعداد نیازمندان به خون را افزایش داده است .
در حال حاضر تامین خون سالم و کافی یکی از نگرانی های مجامع پزشکی در سطح جهان بوده و برای تحقق شعار سازمان بهداشت جهانی در سال 2000 یعنی
safe blood start with me راه کارهای متعددی توسط متولیان امر انتقال خون مطرح شده و یکی از این راهکارها ،مصرف منطقی خون و فراورده های خونی است .

 خون چیست؟

خون بافت مایع بدن است که کار تغذیه و تنفس سلول های بدن را به عهده دارد. قلب با عمـل      تلمبـه ای    ( پمپـاژ) خود ، این بـافت مایع را در رگ هـای بدن به جریان می اندازد . خون مواد غذایی و اکسیژن را به تمام سلول های بدن می رساند و مواد زائد آنها را ، جهت دفع به کلیه ها ، کبد و شش ها حمل می کند .

ترکیب خون :

1- قسمت سلولی که شامل گلبول های قرمز و سفید ، و پلاکتها می باشد و 45 درصد حجم خون را تشکیل می دهد .

2-قسمت مایع ( پلاسما) که حاوی آب ، املاح ، هورمون ها ، عوامل انعقادی و مواد آلی ( چربی ، پروتئین و مواد قندی ) است  و وظیفه حمل غذای جذب شده از دستگاه گوارش به بافت ها و سلول های بدن و نیز دفع مواد زائد را به کلیه ها و کبد به عهده دارد و 55 درصد از حجم خون را تشکیل می دهد.

عناصر سلولی خون چیست ؟

گلبول قرمز    گلبول سفید ،  پلاکت

گلبول قرمز :

گلبول های قرمز وظیفه انتقال اکسیژن به تمام سلول های بدن و بازگرداندن گاز کربنیک از سلول ها به ریه ها را به عهده دارند . عمر مفید گلبول های قرمز در بدن 120- 110روز است. تعداد آنها به طور طبیعی در مردها 6 – 5/4 و در زن ها 5/5 – 4 میلیون در هر میلیمتر مکعب خون است .

گلبول سفید :

گلبـولهـای سفیـد ، به دو دسته تک هستـه ای (  شامـل لنفوسیت هـا و منوسیت هـا ) و چند هسته ای  ( شامل نوتروفیل ها ، ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها ) تقسیم می شوند که کار آنها دفاع از بدن در مقابل عوامل خارجی ( بیماری زا ) است  . تعداد آنها به طور طبیعـی در بزرگسالان بیـن 10000 – 4000 ( به طـور متـوسط 7000 ) در هـر میلیمترمکعب خون است  .

پلاکت :

پلاکت ها ، کوچکترین سلول بافت خون می باشند و در انعقاد خون نقش دارند . طول عمر آنها در بدن ،  18 - 10 روز است .

مواد پروتئینی پلاسما :

 1-آلبومیـن ، که با ایجـاد فشـار اُسمـزی مانع خروج پلاسمـای مـویـرگ هـا می شود.

2-گلوبولیـن ، که بـاعث افـزایش مقاومت بدن در مقابل عوامل عفونی و بیگانه می گردد.

شرایط فرد اهدای کننده ی خون :

1-     سن بین 65 – 17 سال باشد .

2-    وزن حداقل 50 کیلوگرم باشد .

3-     فشارخون متعادل داشته باشد .

4-     کم خون نباشد .

5-     سابقه هپاتیت ویروسی ، برخی دیگر از بیماری های عفونی ، بیماری های مهم و جدی قلبی و ریوی را نداشته باشد .

6-     معتاد به مواد تزریقی و الکل نباشد .

7-     از آخرین اهدای خون قبلی وی حداقل هشت هفته گذشته باشد .

مزایای اهدای خون :

علاوه بر اجر دنیوی و اخروی  ، عبارتند ا  :

1-    نجات جان انسانها

2-     انجام معاینات پزشکی

3-    کاهش بیماری های قلبی و عروقی ، و سکته قلبی و مغزی

4-   کاهش اضطراب ، افزایش احساس پویایی و ایجاد تعهد فردی

5-   فعال شدن مراکز خونساز بدن

6-تعیین گروه بندی RH  وABO  خون

7-انجام آزمایشات ایمنی از نظر بیماریهای ایدز ، هپاتیت   C و، و سیفلیس

مقدار خون در بدن :

معمولاً مقدار خون در مردها کمی بیشتر از زنهاست .

یک سیزدهم وزن بدن یا به عبارت دیگر هفت تا  هشت  درصد وزن بدن را خون تشکیل می دهد  یا       می توان گفت:

در مردها به ازای هر کیلـوگرم وزن بدن 70 و در زن ها 65 میلی لیتر خون ، وجود دارد . یعنی یک شخص بالغ با وزن حدود 70 ، ب

 

ه طور متوسط در حدود پنج  لیتر خون در بدن دارد .

 

مراحل اهدای خون :

مقدمه : مراکز انتقال خون باید مطمئن شوند  که اهدای خون ، هیچگونه زیانی به شما نمی رساند و نیز       می باید اطمینان حاصل شود که خون شما برای شخصی که آن را دریافت می نماید، کاملاً بی ضرر است.

1- قبل از اهدای خون ، پیام های مهم سازمان مطالعه شود .

2-در قسمت پذیرش ، مشخصات فردی در فرم مخصوصی ثبت گردد.

3- معاینات پزشکی : قبل از اهدای خون ، چندین سئوال در مورد تاریخچه پزشکی شما ، سلامت و روش زندگی شما در گذشته و حال پرسیده می شود. این سئوالات فقط به منظور حفظ سلامت شما و سلامت شخصی است که خون شما را دریافت می نماید . هرگونه سئوال در مورد اطلاعات شخصی به صورت محرمانه حفظ شده و از آن به منظور دیگری استفاده نخواهد شد . به شما گفته می شود که آیا برای اهدای خون مناسب هستید و اگر خیر ، آیا می توانید در آینده خون اهدا نمائید. در صورت نیاز، شما به یک مرکز بهداشتی یا مشاوره برای مراقبت یا مشاوره بیشتر راهنمایی می شوید. معاینه پزشکی مختصری از شما به عمل می آید تا نبض ، فشارخون و وزن شما کنترل گردد . سپس پزشک مرکز انتقـال خـون مشخص می کند شما می توانید خون اهدا نمایید یا خیر ؟  و مقدار خون اهدایی شما توسط پزشک مشخص می گردد.

4- خونگیری : سپـس روی تخـت راحتـی قـرار مـی گیـریـد پس از انتخاب رگ ( ورید) مناسب ، محل ورود سوزن و اطراف آن در ناحیه داخل آرنج شما با محلول های ضد عفونی کننده تمیز می شود . سپس یک خونگیر آموزش دیده ، سوزن استریل  را که به یک کیسه خون متصل است و برای اولین بار فقط جهت استفاده شما باز شده ، وارد ورید شما می نمـاید. زمـان جمـع آوری خون نباید بیشتر از 10 دقیقه طول بکشد.

5- استراحت و پذیرایی : پس  از پایان خونگیری ، کمی استراحت نموده و پس از پذیرایی ، مرکز انتقال خون را ترک می نمایید.

کل مراحل اهدای خون ، حداکثر 30 دقیقه طول می کشد.

دستورالعمل برای اهدا کنندگان بعد از اهدای خون :

چندساعت بعد از اهدای خون، مایعات بیشتری نسبت به قبل بنوشید ( بدون الکل).

غذای سالمی میل کنید .

مدت نیم ساعت بعد از اهدای خون ، سیگار نکشید .

اگر در محل اهدای خون خود ( بازو ) خونریزی وجود دارد ، دست خود را بالا بگیرید و فشار دهید .

اگر حالت غش یا گیجی دارید ، طوری بنشینید تا سر شما بین زانوهایتان قرار گیرد و یا به نحوی دراز بکشید که  سر شما پایین‌تر از بدنتان قرار بگیرد.

تمام فعالیت های معمول خود را می‌توانید بعد از نیم ساعت از سر بگیرید . در هر حال از هر گونه فعالیت شدید در ادامه روز خودداری کنید.

پانسمان می تواند بعد از 24 ساعت برداشته شود.

اگر بعد از اهدای خون ، حال خوبی نداشتید، می‌توانید با مرکز انتقال خون محل خود تماس بگیرید و با پزشک یا پرستار حاضر در مرکز ، مشاوره کنید.

مصرف کنندگان خون اهدایی شما چه کسانی هستند؟

1-بیماران دچار کم خونی ، تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی ، سرطانی ، فاویسم و سوختگی شدید .

2-نوزادان مبتلا به زردی شدید .

3-مجروحین تصادفات و حوادث.

4-بیماران نیازمند به پیوند عضو .

5-زنان باردار که دچارخونریزی می شوند .

6-بیمارانی که تحت عمل های جراحی قرار می گیرند .

به یاد داشته باشید ، اهداء خون ، اهداء زندگی است،پس با اهداء خون خود ، زندگی را به بیماران نیازمند هدیه کنیم. به تعبیری :

خون دادن عملی است انسان دوستانه برای کمک به دیگران در صورتی که عمل حجامت و فصد عملی است پبشگیرانه و یا درمانی که بر روی خود فرد دهنده انجام می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد